måndag 1 februari 2010

Man borde kanske kolla upp vad man har hängandes i köket

Idag har det inte hänt alltför mycket. Skedde dock en liten olycka på jobbet, men det gick nog bra. Hoppas jag.

Sedan mellan halv ett och halv tre var jag på en assistent kurs om hur man kan göra samlingstunderna på dagis mer spännande. Riktigt intressant och man fick en massa nya tips och idéer på samlingsstunder.

Sedan hade de lite olika saker på ett bord som tips på vad man kan diskutera med barnen. En bild var den här:

Bilden förestället Elizabeth Bathory. Jag skrev ett historiaarbete om henne under trean på gymnasiet. Hon dödade 612 unga kvinnor i hopp om att få evig skönhet (varje kvinna som dog blev uppskriven i Elizabeths dagbok).
Så i slutet av kursen blev jag tvungen att fråga kursledaren om bilden. Hon hade den hemma upphängd i köket och tyckte bara att det var en fin bild på en fin dam. Så jag berättade lite grann om Elizabeth och gissa om hon blev förvånad. Så tänk igenom det du har hängandes hemma. Bilden kanske förestället en fin dam men kan i själva verket vara en massmördare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...