lördag 8 september 2012

La Sardina DIY

Förvarning: Bilderna blev mer jättedåliga än vad jag först trodde. Måste sluta pyssla i dåligt ljus. 

 Jag började med att plocka fram det jag behövde; La Sardina DIY (från Lomography), überlim, paljetter, rosa papper, liten skruvmejsel, extra skruvar, fram och baksida i plast till kameran, penna och Fritz the Blitz.  

 Först så ritade jag ut hur fram och baksidan såg ut så jag hade ett hum hur jag skulle limma på paljetterna. Jag valde att limma paljetterna på papper istället för direkt på kameran så jag kan ändra kameran om jag skulle vilja det. Permanenta lösningar är inte något för mig. 

 Sedan var det bara att börja limma på paljetter. Jag valde att göra ett randigt mönster med varannan rad vit och varannan rad rosa. Jag limmade inte paljetterna för nära kanten så pappret skulle få plats under ramen till kameran (se bilder på färdiga resultatet så förstår du nog vad jag menar) 

 Jag tog tjocka lager med lim på båda delarna så paljetterna skulle sitta ordentligt fast och gärna bada lite grann. 

 Den färdiga baksidan.

När limmet torkat var det dags att klippa ut delarna, vilket var lättare sagt än gjort. Jag försökte att klippa en bit innanför den svarta linjen för att få allt att passa. Baksidan var relativt enkel, framsidan därimot var ett mindre helvete. Har inte helt förstått hur man ska få på plastframsidan på framsidan till kameran då objektivet inte går att ta av och cirkeln är alltför liten. Så där fick jag improvisera lite grann, och det blev helt godkänt. Inte perfekt, men jag har mer paljetter, lim och papper så det är bara att göra om en dag. 

 Det blev himlans fint måste jag säga. Funderar på att göra fler fram och baksidor i olika färger så man kan byta, lite grann som skal till mobiler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...