tisdag 9 april 2013

Kyckling BLT, robotar och bakelser

I söndags mötte jag Erica för lunch på Egon och en uppdatering om vad som hänt sedan vi sågs sist. Var otroligt trevligt att bara sitta och prata om allt och inget, men mest nördsaker. Det blev en del prat om sommarens DesuCon och vad som kommer att cosplayas. Kom på en himla bra sak till mig, får se om jag får genomfört den. 

 Båda åt en kyckling BLT. Himla god. 

Efter lunchen mötte jag Martin för att ta bussen upp till Kjelsås för att gå på Teknisk Museum. Det var Mini Market Fair med massa spännande saker.

 En trikkmodell

 Lego-tågbana

 En man vid namn Lars som byggde ihop coola saker av skräp. 


 Det var även den sötaste robot-dinosauren Pleo. Fick så otroligt stort vill ha begär att det knappt var sant.
 Rubiks-kub figurer



Steampunk kläder. Man kunde även prata med hon som hade sytt dessa kostymerna. 

 En stor R2D2 som kunde röra på sig och göra massa ljud. Himla fin. 



 Jag kollade på 3Dbilder. Tyvärr har inte den samsyn som krävs för att se 3D på bilder, så jag vet inte helt det spännande med det. Men bilderna blev fina med glasögonen på i alla fall.


 Sen så besökte vi själva museumet med alla spännande saker där. 


Det var världsrekordförsök i rökringar. 

 Och en hel del gamla bilar och andra motorfordon. 

 Den här elbilen var en julklapp från drottning Alexandra av Storbritannien till kronprins Olav i 1912. Inte illa present.

 Martin leker japansk turist medans han får visa hur lite bilen var. 



 Vi kollade in saker som gör ljud och kom över den här boomboxen. 

 En liten uppochnervänd jag. 

 Vi försökte få en liten kula genom tre bågar som satt fast på en magnettavla när den hoppade från stupet av backen. Jag lyckades på första försoket, men bara en gång så det var nog bara tur. 

 Vi kollade in gamla sågverk. 

 Och fick bygga våran egen borste med motor och batteri. Var lite trixigt först, men gick bra när man förstod hur man skulle koppla allt. 

 Sen såg vi på gamla sjukhussaker och läste lite fakta om bland annat lobotomi. Intressant. 

 Några teckningar. 


 Man kollade hur ens hjärta slog genom att hålla händerna på två metallhänder som mätte ens hjärtslag. Den fick lite frispel ibland och spårade ur med pumpningen, så maskinen var nog trött. 



 
Vi kollade på gamla klockor. 



En stor uppochnervänd jag. 

 

 Jag hade på mig min underbara klänning från Asos. Oavsett humör så känner jag mig alltid fin i denna här, 


När vi spenderat några timmar på Teknisk Museum och tog bussen in till stan igen gick vi förbi ett utländskt konditori och köpte med oss en del kakor hem. Det var så otroligt mycket gott där, så det blev en del som fick följa med hem. 


 Mina favoriter blev den stora bruna fyrkantiga bakelsen, den runda med jordgubbar, den som är täckt med mandel och den i högra hörnet. Allting smakade väldigt gott, men de fastnade jag extra för. 

8 kommentarer:

  1. amen gud vad avis jag är nu!!! r2d2 och grejer åhhh!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Älskar sådana små conventions och liknande. Är många varje år, bara det att jag missar de flesta.

      Radera
  2. sv; Ja, usch och fy, så trött på snön nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Det snöade lite här idag men smälte med en gång tack och lov.

      Radera
  3. Vilka grymma bilder du har tagit :)

    SvaraRadera
  4. Prøvde dere ut dataspillet der man styrte med bananer og andre frukter, eller sjakkbrettet som gikk i sirkler? For de to har jeg lagd.

    Jobber frivillig med de som hadde Pleo'en og alle rubikskubene. Er på universitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gjorde vi :) Martin var hemskt dålig på det :) Vi misstänkte att det var du, men vi var lite osäkra :)

      Jag vill ha Pleon så så mycket.

      Radera

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...