tisdag 17 maj 2016

Ja, vi elsker....

Idag är det Norges nationaldag och den firas med pompa och ståt. 

I alla städer kommer det att vara tåg som går längs gatorna med folk som sjunger och viftar med flaggor i sina finaste kläder. De allra flesta kommer att använda bunad (folkdräkt) som visar var de kommer ifrån. 

I Oslo kommer gatorna vara fulla med folk, barn som har gått i tåget längs Karl Johan och vinkat till kungafamiljen, familjer och vänner. Det kommer att ätas massvis av korv och sockervadd, det kommer att flyga en hel del heliumballonger, dels för att de blir tappade, men också för att de blir klippta pga olaglig försäljning.

Jag och Martin kommer att fira med mina vänner, vi ska på champagnefrukost och äta massvis av god mat. Sen är planen att gå ut eller bara bli inne.
Det här är första gången på tre år jag kan fira ordentligt, förra året hade vi besök av farmor och farfar och kunde därmed inte vara med på champagnefrukostar som tänkt, och året därinnan hade jag opererat bort mina mandlar fyra dagar innan och fick varken dricka alkohol, äta fast mat och knappt prata (men jag hade sjukt kul för det). 

Har hittat en del blandade bilder från tidigare firande. 
Alla tågen avslutas vid Rådhusplassen = shitloads med folk. Det är endast skolelever som går i tåget med sina lärare. Vi tappade bort min syster här ett år. Det var ... spännande...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...