onsdag 22 februari 2017

Restaurant Day Oslo

I söndags var det dags för årets först Restaurant Day i Oslo (och världen). Restaurant Day är ca var tredje månad, och är en samlad dag där man kan testa olika sorters mat hos folk. Det är alltså inte (oftast) professionella restauranger, men privatpersoner som öppnar en pop-up restaurang hemma hos sig eller ute på gatan. I år var vi till exempel hemma hos någon privatperson för att äta hummus och någon annan där vi fick köpt glass med whisky. RD började i Finland och har sen spridit sig runt omkring i hela världen. Det är bara att googla och se om det händer något där du bor. Nästa gång är den 20 maj. 

DSC_7741
Jag och Martin skulle möta en kompis till Martin, min mamma, min syster och en kompis till henne för att vara våran grupp för dagen. 
Vi skulle börja med japansk mat som inte var sushi hos Momoya.

DSC_7743
Där fanns det tydligen möjlighet att lära sig japansk kalligrafi, men det fick jag inte med mig förrän på kvällen. 

DSC_7745
Man kunde beställa en currygryta, onigiri av olika slag, Hello Kitty kakor, söta bullar fyllda med grädde och/eller choklad, matche latte, melon dricka med eller utan glass och helt säkert något mer. De hade en väldigt välfylld meny som sålde slut ganska så snabbt. 

DSC_7750
Jag testade på den giftgröna malondrickan utan glass. Den smakade väldigt gott. 

DSC_7751
Jag testade en tonfisk majonnäs onigiri. Så svår att packa ur, men väldigt god. 

DSC_7753
Det här var våran utsikt medans vi åt.

DSC_7754
De hade fyllt lokalen med gula tranor. Det måste ha tagit lång tid att vika de. Sen gick vi vidare till Olaf Ryes Plass där våran vän Bao stod med sin bror och svägerska och sålde kyckling banh mi och en vietnamesisk geledessert. Fick det inte på bild, men maten var väldigt god. 

DSC_7762
Efter stoppet med banh mi gick vi vidare till Growleriet för en hop-up craft beer fest och Dominic's pop-in fried chicken

DSC_7757
Jag hade aldrig var där tidigare, men stället var super hipstrigt. 

DSC_7767
Vi testade en cider, öl och annan alkoholfridryck för de som ville. Och så åt vi lite friterad kyckling. Det var gott, speciellt brödet. Martin köpte till och med mer av det.

DSC_7774
Nästa ställe var hemma hos en privatperson vid St Hanshaugen där de serverade hummus av olika slag. Jag testade en med kyckling till. Det var väldigt gott och mättande. 

DSC_7768
Sen for vi till det som blev dagens sista ställe vid Harald Hårrådesplass, men de hade visst stängt rätt innan vi kom dit. Men vi fick köpa den sista glassen de hade, och den var riktigt god. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...