torsdag 15 juni 2017

Botanisk hage Palmehuset

En dag förra veckan hängde jag omkring i botanisk hage. Det skulle vara lite mulet och då är det perfekt att hänga i växthusen där, annars blir det alltför varmt. Tyvärr var det strålande sol den dagen, men jag var bestämd på att gå dit och fotografera lite grann, sol eller mulet. Jag har nämligen tänkt att köpa en ny bättre systemkamera om inte alltför länge, min som jag har nu fick jag i studentpresent i 2009 och börjar bli lite sliten.

Det blev en del bilder den dagen, nästan 500 stycken, men inte ens i närheten av alla jag valt ut kommer dyka upp här nu. Tänkte hålla mig till bilderna från Palmehuset idag.

Det kostar ingenting att besöka parken eller växthusen, men de två museum som finns där kostar lite grann att besöka, men är helt klart värt det. Kolla in hemsidan för öppningstider och så. 

DSC_8733
Det var en perfekt dag att hänga omkring i parken, för det var nästan inga folk där.

DSC_8737
Jag började med Palmehuset.

DSC_8809
När man kommer in möts man av växter som fanns under juratiden. Väldigt informerande och spännande att se på.

DSC_8805
Det är en del låga växter.

DSC_8747
Och några stora träd inne.

DSC_8777

DSC_8749
Till vänster när man kommer in hittar man ökenklima.

DSC_8750
Där kan man hitta flera olika kaktusblommor och aloe vera. Är inte superbotanisk av mig, så du vet.

DSC_8755

DSC_8759

DSC_8762

DSC_8783
Till höger när man kommer in i Palmehuset kommer man till medelhavet och där luktade det riktigt gott. 

DSC_8791
Hittade några vita larver. 

DSC_8785

DSC_8779
Sen gick jag vidare till Victoria huset, men det får du se en annan dag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...