tisdag 20 juni 2017

Mina bästa festivaltips del 4: Festivalområdet

Sommar och sol, och festivalsäsongen är i gång. Jag har valt att dela med mig av mina bästa festivaltips som är delat i fyra delar; Packning/kläder, Resa, Camping, och Festivalområdet. 
Mina tips är skrivet till Reading Festival i England, men de går nog att anpassa till den festival du tänkt dig till.

FESTIVALOMRÅDET

IMG_0165

1. Det är massvis av människor på Reading Festival och området är stort. Se till att ni avtalar om ett ställe man möts på (vi hade en specifik glassbil då det är massvis av dem på området). Är inte alltid det går lika bra att ringa, och att man ska lyckas hitta varandra bland alla människor är ett mirakel.

P8290358

2. Det är lite blandat mellan utomhusscener och scener i tält. Det kan bli fruktansvärt trångt, och det är inte helt värt att krossas mot staketen (om du inte vill). Jag gillar för det mesta att hålla mig till sidorna eller längre bak just för att jag blir hemskt stressad mitt i folkmängder. 

P8280182

3. Man får ha med drickflaskor på upp till 500 ml om de är oöppnade. Alkohol får man inte ta med in. Men du får ta med en tom flaska och fylla på inne på området om du vill. Försöker du att smuggla in alkohol eller droger kan du bli utkastad från området och i värsta fall portad från festivalen. Då kommer du inte ens in för att hämta dina saker. 


IMG_0275

4. Det går att få tag på över 18 band, kräver dock att man står i kö, vilket kan ta tid. Men då ska du slippa visa leg. Dock så upplevde britterna vi hängde med att de var ändå tvingade att visa leg när de skulle köpa dricka och cigaretter. Vi går ändå omkring med våra pass gömda på kroppen (vill inte ha de i tältet), för våra norska ID-kort (de är på bank-kortet) är inte giltiga som ID i England. 



DSC_2215

5. Det är som sagt många scener, och du kommer ha en del band som spelar samtidigt så det kan kräva en del planering. Sist vi var där var det fyra band som spelade samtidigt som jag skulle se. Blev bara ett par sånger per band, men jag hann med alla jag ville se. Köp en liten karta med tidtabell för alla banden och planera vad du tänkt se, när och var de spelar. Minikartan kommer på ett nyckelband och går fint att hänga runt halsen. Kostar kring £20 om jag minns rätt. 

6. Det kan bli väldigt lerigt, så var beredd på det. Första året var det helt sjukt lerigt så man fick slita upp en fot efter den andra, stövlarna verkligen sög sig fast i leran. Anpassa dina skor och kläder, efter vädret


DSC_2410

7. Det finns massvis av mat och dricka både i och utanför festivalområdet. Det ska visst vara lite dyrare i festivalområdet än utanför, men det är inget vi har tänkt på. För oss från Norge så har det alltid var riktigt billigt med mat och dricka där, men för britterna vi hängde med så var det väldigt dyrt. Men pengarna går väldigt, väldigt fort och cash is king. 

DSC_2284

8. Det finns ett litet shopping område som är trevligt att kolla in. Vi brukar handla en massa där, oftast kläder och smycken. Det är väldigt skönt att gå omkring där och kolla mellan banden. Och regnar det går det att söka lite skydd. Priserna är inte all världens, och kvaliteten på allt varierar väldigt. Ponchos säljer de slut på fort när det regnar + att de höjer priserna på de. 

9. Det finns även ett litet tivoli som kan vara kul att kolla in. Första och andra gången vi var där låg det utanför området, men sen har det legat i festivalområdet, vilket har gjort det lättare att besöka. Är inte pariserhjul på Coachella, men det blir fina kvällsbilder där för det.

10. Sista tipset får bli ett som jag aldrig tänkte på innan ett eller två in i festivalandet; sätt biljettarmbandet på motsatt arm från den du torkar dig i rumpan med. De allra flesta festivalen får man inte klippa av de banden som hänger utanför (och har du smala handleder är det mycket som hänger utanför), vilket kan vara lite opraktiskt sett till toalettsituationer.

Har du något bra tips till festivalområdet som jag har glömt att nämna, lämna då gärna en kommentar med ditt/dina bästa tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...