tisdag 21 november 2017

Var jag gärna äter i Oslo

Jag och mannen har alltid lagt en del pengar på att äta ute. På ett sätt hade det varit spännande att se hur mycket vi har lagt på restaurangbesök under de 6+ åren vi har varit ihop nu, men samtidigt... Nä... Tror jag inte behöver veta... 

De här ställena jag tipsar om har vi för det mesta varit på fler än en gång och om du kollar in kategorin mat och bakning så kan du nog se att vi ätit på en hel del ställen under våra år. 

ryes
Philly sandwich. 

P1030106
Pistasch milkshake

Ryes Bar
När vi bodde på Helsfyr var vi och gick till Grünerlökka varje söndag och åt för det mesta en väldigt sen frukost där innan vi strosade vidare. Stället vi nästintill alltid gick till var Ryes, ett litet 50-tals hak på Thorvald Meyers gate 59. Vi är fortfarande ofta där och äter, även om vi inte har varit där sen vi gifta oss (vi åt middagen där efter fotograferingen). 


sushibowl1

Sushi Bowl
Det jag och Martin oftast äter ute är sushi och är vi i centrum går vi med en gång till Sushi Bowl som ligger på Youngs gate 4. Heltklart prisvärd mat, trevlig personal, fin lokal och inte minst, väldigt god sushi. 


hellskitchen

Hells Kitchen
Om vi är i centrum och vill ha pizza går vi till Hells Kitchen som ligger på Möllergata 23. Tar alltid samma pizza, nr 15. Så himla gott. Det är ett populärt ställe att äta på, så var beredd på att antingen vänta på plats en stund om du vill äta på typiska middagstider eller behöva boka bord. 


kasbah (1)
Tillbehör.

kasbah (2)
Hummus och kyckling tallrik.

The Kasbah
Ett annat ställe som vi alltid pratar gott om och väldigt gärna äter på, är the Kasbah som ligger på Kingos gate 1b. De har väldigt mycket att välja mellan, det mesta är med deras otroligt goda hummus. Beställer du en hummustallrik lovar jag att du kommer bli mätt och vara mätt länge. Tänk på att det är ett populärt ställe att äta på och de har begränsat med sittplatser. 



PA220147
An offer you can't refuse

Dögnvill
Det är stort sett två ställen vi går till när det kommer till gourmet burgare, Dögnvill och Illegal burger. Hittade ingen bild till Illegal när jag skriver inlägget, men det är också ett tips.
Dögnvill har riktigt goda hamburgare med väldigt bra kött, något som är viktigt. Mina två favoriter är An offer you can't refuse som har portpbellosvamp och Tallegio ost och Blåmåndag som har blåmögelost och bacon. Det är lite pricey, men helt klart värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...