tisdag 6 februari 2018

Alla hjärtans dag tips i Oslo

Det är inte länge kvar till alla hjärtans dag, en dag som jag stort sett tvingar Martin att fira. Jag är inget fan alls av romantiska filmer, men har verkligen tagit till mig alla hjärtans dag. När jag var liten firade jag med min bästa kompis och vi fick alltid en liten present av hennes farmor och farfar och en liten ask med geléhjärtan. Det var verkligen en riktigt fin tradition vi hade och jag vill gärna fortsätta med alla hjärtans dag mys. 

Jag tänkte komma med tips på saker man kan göra och ställen att äta på, främst i Oslo. Jag och Martin är mycket ute i Oslo, så vi har varit igenom en hel del ställen och aktiviteter. Tipsen kan användas annars också givetvis.


AKTIVITETER 

Vi brukar oftast äta någonstans och göra något ihop. Här är tips på aktiviteter vi gillar att göra rent allmänt, men som också passar fint på andra datedagar och inte bara alla hjärtans dag. 

* Gå på bio. Vi har gick ett par år på bio, men det var inga romantiska filmer vi såg. Ett år var vi på den norska zombie-filmen Död Snö II och ett annat så var vi på för premiären av Die Hard 4.0. Båda filmerna var mina val. Biobesök är säkert en supervanlig grej som man gör den här dagen, men tänk på att det måste verkligen inte vara en romantisk film man ser! Planen i år är att mest troligen se nya Jumanji om den fortfarande går.
* Spela biljard/shuffleboard/arkadspel. Ett år mötte vi upp ett kompispar efter middagen för att spela biljard ihop. Så himla mysigt. Kan även rekommendera att spela arkad- och flipperspel hos Tilt om det känns som ett bättre alternativ. 
* Spela sällskapsspel på Outland. Vi möttes på brädspelskväll hos Outland och spelar massvis av olika brädspel. Varför inte göra det ihop?
* Gå på kurs tillsammans. Varför inte lära sig något nytt ihop? Om det så är matlagning, dans, keramik eller kampsport, så är det kul att göra något nytt tillsammans. 

MAT

Jag och Martin är ofta ute och äter, och vi testar gärna nya ställen som vi inte varit på förut. Det är få ställen vi har varit på två gånger, och ännu färre som vi går ofta till. Tänkte tips om mysiga restauranger att gå till och äta. De flesta på listan kräver dock att du bokar bord då lokalerna är små och populära. 


* Lulu. Var här två fredagar på rad, så ställen föll mig i smak. Lulu har inte fast meny, utan kockarna bestämmer meny utifrån vilka råvaror som är i säsong. Det är ett asian fusion koncept, vilket gör att du måste vara beredd på att det är en del sushi och lite speciella kombinationer. Det serveras smårätter som kommer in på löpande band (bildligt talat). Varje liten rätt kostar 75/kr, man blir mätt på 5 rätter, men full meny är 10 rätter.
Det här är också en cocktailbar, så det ska gå fint att endast dricka om man önskar. Boka gärna bord då det är få sittplatser och blir fort fullt under kvällen.

* Dögnvill. Vårat favoritställe när det kommer till hamburgare. Vi är oftast på den som ligger vid Vulkan, men de har också en lokal på Akerbrygge som är mysig. Älskar burgarna An offer you can't refuse och Blå mandag. 

P7100098

* Hells kitchen. Ska man äta pizza i centrum går man till Hells kitchen som ligger vid Youngstorget. De har massa goda pizzor att välja mellan, även bra vegetariska. Stället är väldigt mysigt och ligger centralt och är populärt. Om helgerna är det ett uteställe, kan vara värt att kolla in.  

* New Dehli. Indisk mat med den bästa naan och mysigaste lokalen. Ligger supercentralt på Egertorget. Väldigt populärt ställe, så kan vara smart att boka bord. 

PB180012

* Sushi Bowl. Vill du ha lite billigare, men god sushi, går du på andra sidan gatan till Sushi Bowl. Och vill du ha thaimat går du till stället till Rice Bowl som ligger bredvid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2023 sista fest

 Vi har kommit till 2023s sista fest.  Det var en mulen dag. Var lite orolig att vi inte skulle njuta våran utsikt när det skulle bli ett n...